Лабораторія була створена у 1964 році за ініціативи творчого колективу кафедри «Будівельні, колійні та вантажно-розвантажувальні машини», очолюваного видатним вченим – д.т.н., професором Віктором Миколайовичем Стоговим – для розв’язання низки задач, що пов’язані з навантаженням, розвантаженням та складуванням широкої номенклатури вантажів, що перевозяться залізничним транспортом. Окрім цього, перед вченими лабораторії були поставлені задачі з підвищення ефективності виконання робіт по укладанню та поточному утриманню залізничної колії.
Основні напрямки наукові діяльності лабораторії:
- пошук перспективних технологічних схем виконання вантажно-розвантажувальних, складських та колійних робіт;
- розробка та впровадження у виробництво технічних засобів механізації виконання вантажно-розвантажувальних, складських та колійних робіт;
- розробка заходів, що спрямовані на запобігання налипанню та намерзанню насипних вантажів на кузови транспортних засобів і робочі органи машин і механізмів;
- пошук нових рішень, що спрямовані на відновлення сипкості вантажів;
- розробка та впровадження у виробництво технічних засобів для обслуговування вагового господарства;
- розробка та впровадження у виробництво технічних засобів для виконання маневрових робіт в межах промислових підприємств.
Протягом декількох десятиріч лабораторієюі були розроблені та впроваджені навісні та мобільні пристрої різного призначення. Деякі з них, наприклад, навісний бульдозерно-грейферний захват, автостроп ЦНДІ ХІІТ, конвеєрна вагонорозвантажувальна машина, були свого часу відзначені золотими, срібними та бронзовими медалями ВДНГ.
Ліворуч - модернізований крвшовий захват; по центру - автостроп ЦНДІ ХІІТ; праворуч - конвеєрний пристрій для вивантаження сипучих вантажів.
До розробок лабораторії, що були впроваджені протягом останніх 5 років, відносяться накладна вібраційна розвантажувальна машина, пристрій для розрівнювання насипних вантажів у напіввагонах та візок для повірки вагонних ваг.
Накладна вібраційна машина призначена для очищення напіввагонів від залишків насипних вантажів і виконана у вигляді навісного змінного обладнання до козлового, мостового крану або автонавантажувача. Перевагами даної машини у порівнянні з найбільш поширеними накладними вібраторами є: вища якість очищення (напіввагон із мокрим піском розвантажується за 4 хв.); менша потужність приводу (12 кВт проти 22 кВт); підвищена надійність пристрою за рахунок використання спеціалізованих джерел вібрації; менший рівень шуму за рахунок використання джерел вібрації спрямованої дії; у чотири рази менші навантаження на елементи напіввагону.
Пристрій для механізації процесу розрівнювання насипних вантажів з напіввагонів, при відносно низькій споживаній потужності та власній масі здатний за короткий час розрівняти насипний вантаж всередині напіввагону. Застосування цього пристрою дозволяє в 3,5 рази підвищити продуктивність процесу завантаження та забезпечити охорону праці персоналу.
Візок для повірки вагонних ваг є самохідним обладнанням вагоповірочних вагонів та призначений для переміщення гир при повірці вагонних ваг, застосовуваних у різних галузях народного господарства, зокрема, на залізничному транспорті.
З 2011 року на кафедрі набув розвитку напрям енергозбереження в гідравлічних системах БКВРМ та створення приводів робочого обладнання на базі гідромоторів нового типу, рис. 10, які у 2013 році були відзначені дипломом Всеукраїнського конкурсу «Кращій товар року». Також під керівництвом професора Ремарчука М.П. на кафедрі розроблений стенд для діагностування елементів гідроприводів машин та створений лабораторний зразок млину гідродинамічної дії для подрібнення сипучих матеріалів.
Завідувач кафедри
ВОРОНІН
Сергій Володимирович
доктор технічних наук, професор